Wednesday, October 10, 2007

هل سأكون؟؟







هذه الكلمات أكتبها الآن لغاية فى رأسى أمتلكت كل كيانى فأنا أردت يوماً أن أكون شيئاً فى دنيانا تلك
كنت أنظر للكبار من عمر أمى وأبى وأتفحصهم حائرة وأتسائل بعيونى وفى نفسى..ماهذه النهاية السخيفة! هذه النهاية لا تروقنى أبداً, وأجزع بشدة عندما أتخيل نفسى أقوم كرهاً أو طوعاً بلعب هذا الدور
عجوزاً كانت فى ماضى الزمان شابة يافعة بالحياة والطاقات والمواهب والجمال فتزوجت شرقياً عاديا ككل الشرقيين لا يرى من الحياة إلا طعاماً ومناماً وزوجةً وأولاد نفنى عمرنا فى تربيتهم على أساس متين القاعدة من أخلاق ومثل ووووو..
ثم ..وماذا بعد؟؟ تهمد كل الطاقات وتدفن كل المواهب فى خضم الحياة والزحام والمادة والتربية والمعانات لا تنتهى ,, ثم تؤدى بنا الحياة طوعاً أو كرهاً إلى النهاية السخيفة تلك التى لا تروقنى ,إلى عجوزاً وعجوزة وحيدين بدون هدف يملأهما ..عجوزان وحيدان ينتظران بلهف زيارة الأبناء والأحفاد لترد إليهم الحياة وتبعث فيهم الروح وربما لا تأتيهم الضحكات إلا بزيارة هؤلاء ولا أتخيل كيف تكون الحياة فى غياب الأبناء الذين أفنينا عمرنا لهم !ماذا لو ماتو أو هاجرو بعيدا أو حتى إن لم يولدو من الأصل....فأى حياة هذه وأى نهاية شنعاء؟؟ أين عمرى وأين أنا من بين كل هذا؟؟؟
******************************
تشعر حينها أن الحياة كانت كذبة..

وأن السنين مرت لحظة..
وأنهم خدعوك فقضوت سنواتك تلهث وراء أحلام جميعها خاوية مبنية على اللاشىء,,, وأنك اليوم تنظر وتركض خلف سنواتك الماضية تبحث عما أنجزته وما حققته فتجد أنه ..اللاشىء
أين أنا..أين الناس الذين كانو,وأين الحب الذى كان..أين الحياة,أين شقائى أين عمرى الذى قضيته أركض بضراوة لأكون!!وقد كنت, اليوم كنت ولكن كنت ماذا؟؟كنت اللاشىء فيا لحزنأ وحسرةَ ً يتوغلوا بأعماقى.......ولكن هل يحزن
ويتحسر اللاشىء عندما يحيا فى اللاشىء
********************************

أخاف يوماً أن أكتب وأستشعر تلك الكلمات ليس عن وحى مخيلتى ولكن عن تجربة فاسدة أستغرقت كل أيام عمرى ولم تخلف لى بعدها ولو فرصة واحدة لأؤدى أفضل....
فأنا خائفة ,حائرة ,قلقة...
خائفة من أخطاء نفسى ,, وحائرة فى حقيقتى وحقيقة الحياة ,, وقلقة بشدة من نهاية مكتوبة سأؤديها طوعاً أو كرهاً..
ولكن لأسألنى أولا سؤالاً فاصلا..من أنا ومن أين بدأت وكيف كنت فى أيامى تلك التى قد مضت؟؟؟؟؟؟؟



15 comments:

frawlaya said...

بجد حلوة اوى وفعلا اى حد بيبقى خايف جدا من حياته اللى جاية بس هى دى سنة الحياة ولازم نعيشها بس دة ميمنعش ان احنا نحقق احلامنا ومننساش نفسنا وانتى بس بتقولى دة دلوقتى لانك لسة مجربتيش احساسك ساعتها هيبقى ايه والانسان احلامه بتتغير فى كل مرحلة من مراحل عمره ومحدش عارف بكرة فى ايه؟؟؟

soma said...

كلمة سنة الحياة دى بتثير أعصابى
الحياة ملهاش سنة
دى الشماعه اللى بنعلق عليها تكاسلنا وإستسلامنا

محدش فعلا عارف بكرة فيه ويمكن فعلا لو جربت يكون تفكيرى واحساسى مختلف

محدش عارف!!!!

need love said...

والله عندك حق
انا كتير بسال نفسى السؤال دة
وبياخدنى الحلم بعيد اوى انى ممكن اكون واكون بس بيحدفنى الواقع لارضى تانى
وساعات الحلم بيسرقنى سويه كدة اطلع فيها لفوق واشوف نفسى وانا حاجه فى امجتمع بس بردة برجع تانى لتحت واشوف نفسى بجد

soma said...

انسى الواقع والارض وانسى نفسك
امشى ورا حلمك وبس،، مقدرش اقولك ان كدا هتحققيه
بس على الاقل هتكونى مبوسطة

مع تحياتى
تخاريف كلام

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

تصدقى فعلا تبقى عيشة قرف أوى لو آخرها يبقى كده

بس مين عارف...يمكن الكبار مبسوطين بالوضع ده؟؟؟

الواحد نفسه مستقبله يبقى مش تقليدى
بس يا ترى هل هيعرف يعمل كده ولا دى أحلام وقتية وهتدبل زى أحلام كتير مبنعرفش نحققها ؟

soma said...

يا اهلا يا اهلا يا محمود
البلوج نورت والله

ندخل بقى فى موضوعنا:بص
مش ممكن مبسوطين مستحيل بدليل الناس كمان لما بتكبر بيكونو ديما عصبيين او دايما مودهم او مزاجهم مش تمام بيتهيالى دا ممكن يكون بسبب انهم بقو حسين ان مش ليهم دور فالحياة وانهم عيشين فى انتظار النهاية مثلا؟؟
يمكن الله اعلم
احنا علينا نفكر ونحلم وبس ومش مهم نحقق احلامنا ولا لا
المهم نحلم ونفكر اكيد هنحقق ولو واحد من عشره من الاحلام دى وكفايه حتى ان لو عندك فكره توصلها وتقولها وبس

Unknown said...

البلوج منور باللى بتبدع فيه




الخوف يا سمية لا نحلم ونحلم بالحياة المفرحة وفى الآخر نلاقى أحلامنا بلا أجنحة

بس هنعمل إيه مفيش فى إيدينا إلا الأحلام


عارفة...الواحد لو يعرف حاجة تحققله حلمه أكيد هيعملها

بس المشكلة بقى فى اللى بيحلموا ومش عارفين يحققوا أحلامهم إزاى أصلا

أو حتى الناس اللى بيخططوا وممكن الحظ ميساعدهمش يحققوا خططهم

Batats... said...

هيا واقعيه اوي
بس الحاجات دي بتجبلي اكتئاب..انتي عارفه

soma said...

ياااه انا بموت فالأغنية دى
،،مفيش فى أدينا غير الاحلام بس الاحلام دى مش حاجه بسيطه دى اساس كل حاجه فالدنيا اساس الانسان نفسه

بص بلاش تفتحنى فالكلام وأعد أقولك مفيش حاجه ممكن تخليك تحقق احلامك غير نفسك
ولا ظروف ولا حظ ولا بتاع انا مش بعترف خااااااااااالص بالحجات دى لو حد عايز حاجه بجد من جواه بيعملها وبيوصلها ومحدش يقنعنى بحاجه تانيه غير كدا

د\مصطفى محمود بيقولك لسنا حفرا تتجمع فيها الظروف
وبيقول المشكلة هى الإنسان..الإنسان هو الظرف الحاسم
وبيقول نحن القدر والمقدور وما يحدث لنا هو بصماتنا..بصمات نفوسنا

soma said...

هههههههههههههه
عرفه طبعا يا رورو
لا بالراحه على نفسك لتكتأبى وبعدين تيجى تعدى تفكرى مع نفسك فتنامى ومتعرفيش تفكرى مع نفسك

Unknown said...

أنا كمان بحبها أوى...أنا بحب مروان جدا عامة وبحب أى حاجة بيعملها سواء بيغنيها هو أو غيره
=========
مش عارف...عامة
أنا مؤمن بحاجة:اسعى يا عبد وأنا أسعى معاك

والمقولة دى هى الشىء الوحيد المؤكد فى الموضوع ده

Anonymous said...

هاهاهاهاهاهاهاها ......

اللي يشوف كلامك دلوقتي مايشوفكيش وانت بتئوحيني وتغلطيني لما كنت بفكر في موضوع صراع الاجيال اللي شكله اثر عليكي وجبلك كئابه من كتر التفكير ....

اولا سيبيني اقولك زي ماقالت دعاء وكنتي شكلك هاتكليها ، ان دي سنة الحياة..

اوضحلك اكتر ....
سنة الحياة انك تكبري وتتجوزي وتحبي وتخلفي وتربي وتشتغلي وتعلمي وتستني انك تقطوفي ثمرة نجاحك اللي هي معاملة اولادك ليكي وسمعتهم وسط الناس ..

يعني سنة الحياة هي مجموعة مبادئ اساسية موجودة من يوم ما اتخلق الانسان لحد دلوقتي ولازم كل انسان ينفذها والا بيبقي انسان شاذ عن طبيعته...

بس في سؤال ...
هل المبادئ دي او سنة الحياة تتضمنت شرط يمنعك تعيشي حياتك وتعملي اللي نفسك فيه وتحققي احلامك ..؟؟؟؟!

طبعا لأ
يعني ممكن اوي تعملي كل اللي نفسك فيه طول حياتك من غير اي مشاكل...

ولنفرض مثلا ان انتي متجوزة مثلا يعني

متجوزة راجل لطيف وابن حلال وبتحبيه وبيحبك....
عايشين حياتكم جميلة وحلوة ومافيش مشاكل...
ربنا رزقكم بدل العيل اتنين ...مية فل ونعمة والحمد لله

ايه المانع انك انت وهو شايفين شغلكم وبتحققوا نجاحاتكم واحلامكم وبتقضوا حياتكم طالما انكم واخدين بالكم من مسؤلياتكم تجاه الاولاد...؟؟؟؟

مافيش مانع

اكيد في عز المسؤولية وزحمة الشغل هاتلاقي وقت فراغ تستمتعي بيه
ماحناش حمير ولا جواميس فس ساقية مابنستريحش ...

يارب تكوني فهمتي قصدي

ونصيحة فكري في الاجابيات قبل السلبيات والا النتيجة هاتكون انك ...

هااااااتكرهي حياتك وهاتروحي لطريق مافيش رجوع منه

soma said...

the bob
*******

يا اهلا

لااااااااااااا معلش اللى انت كنت بتكلم فيه حاجه ودا حاجه تانيه خالص اوعى تخلط

اولا:يعنى انت دلوقتى بتقول زيها ليه الكلمه اللى بتثير اعصابى ..اتحمل بقى واوعى تلوم غير نفسك
اوك


ثانيا:يعنى ايه تبقى الثمره اللى مستنيه اخدها من كل تعب ايامى معامله ولادى وسمعتهم
طيب افرض ان حد مش عنده اولاد او الاولاد دول هاجرو او طلعو فشلين وسمعتهم زفت
ازاى يعنى!!


لا سنة الحياة دى مش مبادىء خالص
بدليل ان فى ناس بيشذو فعلا على حد تعبيرك وبيكونو ناجحين او فاشلين على حسبهم هم بقى

وسنه الحياة دى جت مننا احنا الناس هيا اللى كلها بتتصرف بطريقه واحده وماشيه على نهج واحد من باب ان محدش يجرب حاجه جديده او يخاطر بوضع جديد

لكن مينفعش نبقى عايشين فى وضع مدايقنا وتاعبنا ونقول هااااا ماهيا دى سنه الحياة والناس كلها عايشه كدا هنعمل ايه
انا الكلمه دى بتزعلنى اوى وبتحسسنى بمنتهى العجز

جمييل جدا الجو الأسرى الهادى دا

يالهوى هكره حياتى مره واحده لا مش انا الشخصيه خالص فهمتنى غلط
شهاب دى مجرد فكره
زى كدا لما تعد تفكر ياترى انا بكره هيحصلى ايه وهروح فين ومثلا تقول انا صحابى ممكن ابعد عنهم شويه
لا بس انا مش هسمح لدا يحصل انا دايما هخليهم معايا مهما الدنيا بعدتنى او غيرتنى

فهمت قيس على المثل دا الفكره كلها
بس
الموضوع ابسط بكتير من اللى انت فهمته

واخيرا ميرسى على كومنتك ..كنت ذكى فردك على فكره ودى عادتك عشان كدا بحب اسمع رأيك

وتحياتى

يا مراكبي said...

أنا سعيد بالموضوع ده جدا لأني أحيي فيكي النظرة المستقبلية دي

الموضوع فيه شقين: الأول هو الزواج والأبناء والأسرة وخلافة

والتاني هو الطموحات وتحقيق الذات

المهم إنك تحققي التوازن بين الإتنين ودي معادلة صعبة

Powered By Blogger